NSAI Spring Training Day 2

Dag två på Spring Training var lika inspirerande som dag ett. Först var Steve Seskin där och pratade melodin i låtskrivandet och hur viktigt det är att man även gör re-writes på melodierna och sina låtar med och inte bara texten. Sen var Tim Hunze, Hannah Showmaker, Alex Hall och Lance Carpenter från Parallel Entertainment där och pratade om publishing deals vilket också är så intressant att lära sig om då jag känner mig helt lost när det kommer till sånt. 
 
Efter lunch var Odie Blackmon där och pratade om låtskrivande om man inte kan musikteori eller inte läser noter. Var nog det jag kände varit minst givande då jag faktiskt både läser noter kan musikteori hyfsat bra i alla fall. Det hela avslutades med att Kip Moore blev intervjuad på scen och att han sjöng That was us från hans senaste album. Innan vi fick gå avslöjades även vilka som blivit topp 12 i Best of Spring Training. Innan kursen hade man kunnat skicka in en låt av sina låtar för att få en chans att få spela på Tin Pan South som är festivalen som varit här i veckan. Jag missade dock sista anmälnings datumet, så hann aldrig skicka in ett bidrag. Nu under veckan har man i alla fall kunnat rösta på topp 24 för vilka 12 som skulle få spela. Var jättekul för både Briana och Jeff Hodge (som jag lärde känna i somras) gick vidare!
 

Okej, så killen som jag snackade om härom dagen som sjöng så fantastiskt bra, det är han till vänster, bara något smått starstruck. Och sen har vi min Nashville brother from another mother, Lance, till höger.
 
Kändes jättetråkigt när allt var slut och vi var tvugna att säga hejdå... Men dröjer nog inte så länge innan vi ses igen (hoppas jag i alla fall) Jag hängde i alla fall med Briana när hon åkte hem för att byta om till spelningen och sen gick vi ut och åt. Vi försökte skynda oss så mcyket vi kunde så att vi inte skulle bli sena vilket resulterade i att vi istället blev extremt tidiga till the Commodore, där Best of Spring Training skulle hållas senare. Dock så kändes det inte riktigt värt att betala för att gå in och se showen som var innan då den började närma sig sitt slut. Briana hade kunnat komma in då hon hade sin artistbadge, men det hade inte varit kul för någon av oss om hon var själv där inne och jag där ute. Så kom Lance och frågade varför vi inte var inne och kollade, och vi förklarade att det inte kändes riktigt värt. Visar sig att Lance (såklart) har en extra artistbadge så jag fick låna den och låtsas vara artist för en stund, vilket absolut funkar för mig.
 
De flesta sen som spelade var riktigt duktiga, eller alla låtar var fantastiskt bra, sen är ju inte alla som var med artister själva utan bara låtskrivare, men som sagt låtarna var riktigt bra! Jag hade egentligen tänkt att åka hem och sova sen när det var slut så bad Briana att skjutsa hem mig, men hon undrade om jag inte ville hänga med till the Basement istället och kolla på Lance, så hon slapp åka själv. Så så blev det. Hade inte varit på the Basement tidigare, men jag gillade det starkt. Nashville har sån respekt för musiken, många av uteställena är "tysta" vilket betyder att är man där så ska man lyssna på musiken och detta är ett sådant ställe. ag hade mycket väl kunnat tänka mig stanna även när Lance runda var klar, för Lena Stone och Kalie Shorr (som jag såg i onsdags) skulle köra ett set då. Men Briana ville hem och jag var rätt trött jag med så vi åkte hem istället.
 Man kan ju alltid låtsas i alla fall

Best of Spring Training

the Basement